Dapatkan tiga definisi Penyelesaian Masalah Kreatif dari literatur.
Kemukakan sintesis dari definifi-definisi berkenaan dalam konteks pengajaran
dan pembelajaran komputer.
Kemukakan contoh.
John Dewey (1910) dan Helen Harris Perlman (1957, 1970, 1986) (Skidmore, 2000) menyatakan penyelesaian masalah sebagai satu bentuk kaedah pertolongan yang melibatkan proses-proses tertentu (Hepworth & Larsen, 2002).
Dapatkan definisi literasi maklumat dari literatur
Definisi asas literasi adalah “dalam keadaan yang literasi (celik huruf)” menurut Chambers English Dictionary (2003).
Berikut adalah dapatan literatur mengenai definisi literatur maklumat:
American Association of School Librarians (AASL) (Persatuan Pustakawan Sekolah Amerika), pelopor dalam bidang LM, dan Association for Educational Communications and Technologies (Persatuan Komunikasi dan Teknologi Pendidikan) menyatakan bahawa “literasi maklumat adalah – keupayaan mencari dan mengguna maklumat – adalah kunci pembelajaran sepanjang hayat” (Byerly/Brodie, 1999).
Rader (1991) menyatakan literasi maklumat sebagai satu keupayaan untuk mengakses dan menilai maklumat dengan berkesan bagi menyelesaikan sesuatu masalah dan mengambil keputusan.
Ringkasnya, literasi maklumat dianggap sebagai pengetahuan dan kemahiran yang perlu untuk mengenalpasti dengan tepatnya maklumat yang dikehendaki bagi melakukan tugas khusus atau menyelesaikan sesuatu masalah, mencari maklumat secara berkesan dari segi kos, menyusun atau menyusun semula maklumat, mentafsir dan menganalisis maklumat sejurus ia dijumpai dan didapatkan semula (contoh, muat-turun),
Huraikan dengan contoh dalam konteks pendidikan komputer
Dalam pendidikan komputer, literasi maklumat adalah diperlukan. Antara guru dengan pelajar kedua-dua pihak perlu tahu menggunakan literasi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran komputer.
Mengapa perlu literasi maklumat dalam pendidikan komputer:
Ilmu mengenai komputer semakin canggih dan sentiasa berubah
Banyak maklumat yang hendak disampai dan perlu diketahui
mengetahui bagaimana untuk mengesan, mengenalpasti akses, mendapat semula, menilai, menyusun dan menggunakan maklumat itu.
Untuk menjadi seorang literasi maklumat, seseorang itu harus tahu bagaimana mendapat manfaat dari dunia pengetahuan, dan memasukkan pengalaman-pengalaman orang lain ke dalam latar belakangnya.
Keupayaan menterjemahkan data dan maklumat menjadi pengetahuan, wawasan, dan kefahaman